torsdag 19 december 2013

Tillbaka till likabehandlingen

I måndags gjorde jag ett gästspel på jobbet. Min son fick vara hos sin mamma på hennes jobb ett par timmar, vilket bara var kul för honom då han nu är 13 månader och även hans mamma är förskollärare.

Jag hade blivit ombedd att sitta med i en referensgrupp för att revidera enhetens likabehandlingsplan. Av detta har jag stor erfarenhet från min förra arbetsplats, där jag var drivande i att inkludera alla enhetens pedagoger, föräldraråd och även barnen i formuleringen av likabehandlingsplanen. Det var då jag som i slutändan skrev likabehandlingsplanen baserat på detta omfattande förarbete. Processen med planen förde sedan mig och enhetens pedagogiska ledare till OMEP:s världskonferenser i Göteborg 2010 och Hong Kong 2011, där vi presenterade vårt arbete med interkulturalitet, som blivit ett centralt fokus.

Sedan jag bytte arbetsplats för två år sedan har jag tyvärr inte fått något utrymme att fokusera på dessa frågor (även om vardagen på förskolan naturligtvis genomsyras av ett praktiskt likabehandlingsarbete). Men nu är det alltså dags igen.

Att få återvända tillfälligt till jobbet i ett sådant forum gjorde mig lite mer taggad att komma tillbaka efter min föräldraledighet, vilket är tänkt att ske i mars. Det blev bra diskussioner i en kompetent referensgrupp där jag inte kände särskilt många sedan tidigare. Gruppen leddes av enhetens pedagogiska ledare, som jag själv var med och intervjuade innan hon anställdes i våras. Innan hon hann börja gick jag på föräldraledighet, vilket innebär att jag aldrig arbetat med henne förrän nu. Jag tror att hennes kunnande kan vara väl behövd hos oss, och jag är glad att det är en pedagogista från Reggio Emilia Institutet vi fått till oss.

Det blir en fortsättning på referensgruppens arbete i februari och jag ser fram emot att få driva ett likabehandlingsarbete i kollegiet och föräldrarådet framöver.

Och apropå likabehandling så har jag under hösten i långsam takt läst Klara Dolks avhandling Bångstyriga barn, som inte minst skriver om svårigheterna och komplexiteten i att låta barnen vara med och forma likabehandlingsarbetet. Klart rekommenderad läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar